Det var en gång…

Så skulle vi kunna börja vår historia, för så lång är den verkligen! Om du har några minuter över vill vi gärna ta dig med på färden genom Kirsch historia och berätta för dig om hur allting började till där vi står idag.

Ett dyrbart gods

Kirsch varumärke är något av det mest dyrbara vi äger, något vi vårdar ömt och som varit med oss ett tag. Faktiskt så länge att vi för några år sedan firade 100-års jubileum tillsammans! Genom åren har Kirsch genomgått en del förändringar som fört oss hit där vi står idag. Idag består Kirsch nämligen av ett stort och brett sortiment inom gardinstänger, gardinskenor, gardintillbehör och invändig solavskärmning. Inte nog med det. Stora delar av Kirsch sortiment finns både konsumentförpackat i butik och som beställningsvara efter kundens egna mått. Det gör Kirsch starkt, både hos den kund som tycker att färdigpackat i butik är enkelt och bekvämt, men också hos den kund som gärna vill ha det där lilla extra som till t.ex. en gardinstång efter exakt mått eller en specialbockad skena.

Gammal kärlek rostar aldrig

När blommade då kärleken till Kirsch upp och hur gammal är relationen, undrar du säkert nu? För att få svar på detta måste vi hela vägen tillbaka till USA, närmare bestämt Michigan år 1907. Det var nämligen då, 14 januari 1907, som Kirsch grundades av en inredningsintresserad herre vid namnet Charles W Kirsch, följt av orden ”Proper drapery hardware is essential to perfect draping success”. Vi kan inte annat än att hålla med!

Redan 1919 började man exportera till Europa och någon gång under 1920-talet nådde varumärket Kirsch fram till Skandinavien.

Och än idag håller vi alltså av vårt älskade varumärke Kirsch.

Charles W Kirsch – 14 januari 1907

”Proper drapery hardware is essential
to perfect draping success”

Från globalt till lokalt

Även om Kirsch idag är ett globalt varumärke varierar sortimentet från land till land. Kanske inte så mycket mellan länderna i Norden, utan främst i jämförelse med övriga länder. Detta eftersom Kirsch i Norden med tiden banat sin egen väg. Dock är kvalitét och funktion, som förknippas med Kirsch produkter, densamma överallt.

En tidig TV-debut

Nog om det och tillbaka till kärleksspåret, som blivit lite av en röd tråd när vi talar om Kirsch som varumärke. För redan 1939 medverkade Kirsch stänger i den romantiska dramaklassikern Borta med vinden. Sedan dess har Kirsch produkter använts i flera filmer och TV-program, både i USA och Skandinavien, senast i de många populära inredningsprogram som nu visas.

En lång historia kort

Det vi vill ha sagt, när vi säger att det är en lång historia, är alltså att vi inte på något sätt syftar till något komplicerat som knappt är möjligt att förklara. Vi menar istället att vi har många år på nacken, och fler ska det bli. Så länge vi fortsätter hålla fokus på vårt ledord: Vi sätter fönstret i fokus. Det har vi gjort sedan 1920. Med det sagt vill vi hälsa dig välkommen till Kirsch-familjen!